Sist oppdatert. 17.desember 2020.
For å forebygge smitte av koronavirus (covid-19) er det viktig at arbeidsgivere gjennomfører en risikovurdering av mulig smittefare. Det er særlig viktig på arbeidsplasser der man er i kontakt med mange mennesker.
Koronavirus: Tiltak i arbeidslivet
Som arbeidsgiver må du tenke gjennom risikoen og planlegge tiltak hvis de ansatte kan komme i kontakt med smittede på arbeidsplassen eller selv utgjøre en smittefare.
Alle arbeidsgivere må vurdere om de har ansatte eller innleid personale som kan komme i en smittesituasjon. Arbeidsgiver skal kartlegge og risikovurdere alle farer og problemer.
Eksempler på risikofaktorer i forbindelse med koronaviruset:
Arbeidstakere i risikogrupper (se oversikt hos Folkehelseinstituttet)
Nærkontakt med kolleger eller kunder/publikum
Manglende tilgang til håndvask med såpe eller spritbaserte hånddesinfeksjonsmidler
Manglende tilgang til nødvendig smittevernutstyr, f.eks. hansker, P3-masker, visir/tette vernebriller
Manglende opplæring for de ansatte
Reisevirksomhet
Arbeidsgiver skal iverksette tiltak for å hindre smittespredning i virksomheten.
Bedriftshelsetjenesten kan kontaktes ved behov for bistand til slik risikovurdering og planlegging av tiltak.
Komentáře